Waarom maakt NTS geen verschil tussen onderbuik- en bovenbuikklachten?
Er zijn twee redenen:
- Er zijn nauwelijks verschillen in triagecriteria tussen pijn boven en onder in de buik, dus ontbreekt een dringende reden voor twee verschillende ingangsklachten.
- Er zijn weinig aandoeningen die duidelijk alleen voorkomen in de onderbuik of bovenbuik. De belangrijkste reden om een nieuwe ingangsklacht te maken, zou zijn dat deze duidelijk anders is dan andere. Triage heeft het bepalen van de urgentie en de vervolgactie als doel, niet het maken van een verslag voor het EPD/HIS. Hoe minder ingangsklachten en triagecriteria, hoe beter het overzicht en daarmee de betrouwbaarheid en veiligheid.
Bekijk ook
Wat zijn dynamische triagecriteria?
Een dynamisch triagecriterium is een criterium dat pas zichtbaar wordt als een bepaald antwoord is geselecteerd bij een ander criterium....
Veelgestelde vragen
Wat te doen bij pijn thorax die reeds voorbij is?
Als een patiënt pijn op de borst had, maar nu geen klachten meer heeft, moet je dan nog steeds kiezen...
Veelgestelde vragen
NTS Update V 10.50
Wijzigingendocument