Ga naar de inhoud

Keurmerkeisen

Stichting NTS heeft voor ICT-leveranciers een zgn. ‘eisen- en wensendocument’ opgesteld waarin de keurmerkeisen staan beschreven die Stichting NTS stelt aan een NTS-triagemodule. ICT-leveranciers kunnen ervoor kiezen om een softwaremodule te ontwikkelen die is geïntegreerd met een patiëntenregistratiesysteem of een losse applicatie die gegevens uitwisselt met het registratiesysteem. Aan het verkrijgen en voeren van een NTS-keurmerk zijn kosten verbonden. Neem voor meer informatie over het keurmerk, de voorwaarden en het eisendocument contact op met Stichting NTS.

Database

De NTS-database bestaat uit zo’n 30 tabellen. Dit zijn merendeels tabellen voor objecten – zoals ingangsklachten, triagecriteria en adviezen – en enkele koppeltabellen. De database wordt geleverd in verschillende formaten:

De ICT-leverancier heeft een vrije keuze tussen deze formaten.

Content update

De redactieraad levert doorgaans tweemaal per jaar een content update of een nieuwe versie aan de ICT-leveranciers. Tegelijk publiceert de redactieraad een PDF-bestand met de belangrijkste wijzigingen. Bij gevaarlijke fouten verschijnt tussentijds een update.

Een content update bevat alleen inhoudelijke wijzigingen en is eenvoudig in te lezen. Zie ook de informatie in onderstaande kader. De ICT-leverancier dient iedere content update na een testperiode van twee weken binnen vier weken aan de eindgebruikers ter beschikking te stellen. ICT-leveranciers met het NTS keurmerk hebben een content update doorgaans echter sneller verwerkt.

Automatische inleesfunctie verplicht

Op grond van de keurmerkeisen is een geautomatiseerde routine die databasecontent inleest verplicht. Deze verplichting komt voort uit de kwaliteitseisen m.b.t. de content. Handmatige verwerking van de NTS-databases is niet toegestaan vanwege de grote kans op fouten. Van deze eis kan alleen worden afgeweken als de Stichting NTS en de ICT-leverancier gezamenlijk geautomatiseerde testroutines ontwikkelen die de volledige, handmatig ingevoerde content op fouten controleert. De kosten voor dit alternatief zijn doorgaans echter aanzienlijk hoger in verband met de kosten voor het ontwikkelen van de testroutines en de kosten voor de handmatige contentupdates zelf.

Nieuwe versie

Tegelijk met een content update kan er ook een nieuwe versie van het eisen- en wensendocument worden uitgebracht. In dit document staan de eisen waaraan de applicatie moet voldoen. Voor een nieuwe versie zijn softwarematige wijzigingen nodig om de nieuwe content te kunnen inlezen en/of goed te verwerken.

Een ICT-leverancier dient de nieuwe eisen uiterlijk binnen 12 weken na ontvangst in de software te verwerken. Vervolgens krijgt de ICT-leverancier weer 4 weken de tijd om de nieuwe versie aan de eindgebruikers ter beschikking te stellen. Daarna heeft de ICT-afdeling van een zorgaanbieder soms nog tijd nodig voor het implementeren van de update, afhankelijk van de manier waarop de ICT-leverancier zijn applicatie distribueert.

Procedure keurmerktesten

Hoe gaat een keurmerktest in zijn werk?

  1. Zodra de ICT-leverancier zijn applicatie heeft afgerond en klaar is voor de uiteindelijke test, meldt de leverancier zich bij de Stichting NTS.
  2. Stichting NTS schakelt de testers in die de daadwerkelijke keurmerktest zullen uitvoeren.
  3. De testers nemen vervolgens contact op met de ICT-leverancier voor het maken van een afspraak. Beide partijen bespreken onder meer op welke wijze de leverancier toegang verschaft aan de testers tot de applicatie, en welke functionaris namens de ICT-leverancier beschikbaar zal zijn voor vragen en hulp tijdens de keurmerktest.
  4. De testers voeren de keurmerktest uit. Een functionaris van de leverancier is beschikbaar voor vragen en hulp.
  5. De testers sturen hun keurmerkrapport op naar Stichting NTS.
  6. Stichting NTS neemt een besluit op basis van het testrapport. Bij twijfel kan het nadere inlichtingen inwinnen bij zowel testers als ICT-leverancier.
  7. In sommige gevallen is een hertest noodzakelijk. In die gevallen maken de ICT-leverancier en de tester een nieuwe afspraak.

Na afgifte van het NTS-keurmerk voert Stichting NTS jaarlijks vervolgtesten uit om te controleren of de applicatie nog steeds aan de eisen van NTS voldoet.